Az online vásárlás kényelmes és gyors – de egyre veszélyesebb is. A Revolut jelentése szerint a legtöbb internetes csalás valamilyen vásárlási átveréshez kapcsolódik. A célpontok gyakran fiatalok, akik koncertjegyet, márkás cipőt vagy épp műszaki cikket szeretnének jó áron – csak épp a pénz után már semmi sem érkezik.
Facebookon csábítanak, WhatsAppon húznak csőbe
A jelentésből kiderül: tízből több mint öt csalás a Meta felületein, azaz a Facebookon, Instagramon vagy WhatsAppon indul. A legnépszerűbb csatorna továbbra is a Facebook, de egyre többen esnek átverés áldozatául a WhatsAppon vagy a Telegramon is – ez utóbbiak zárt, titkosított kommunikációt ígérnek, ami sokakat biztonságérzettel tölt el. Csakhogy ez az illúzió a csalóknak kedvez.
2024 második felében 121 százalékkal nőtt a Telegramon, és 67 százalékkal a WhatsAppon elkövetett csalások száma. A visszaélők itt keresik a gyanútlan vásárlókat, ahol kevésbé lehet őket lefülelni.
A leggyakoribb átverések: jegyek, cipők, kütyük
A csalások zöme valamilyen vásárlási ajánlathoz kapcsolódik. A csalók valósnak tűnő hirdetéseket adnak fel, kedvező árú koncertjegyeket, telefonokat vagy divatmárkákat kínálnak. Miután a pénz megérkezik, az eladó eltűnik – a vevő pedig hoppon marad.
A Revolut jelentése szerint különösen a 17–34 éves korosztály van veszélyben: ők teszik ki a jelentett esetek csaknem háromnegyedét. Ők azok, akik leggyakrabban vásárolnak az interneten, és gyakran az impulzus vezérli őket – például egy kihagyhatatlannak tűnő ajánlat.
Kié a felelősség?
Woody Malouf, a Revolut pénzügyi bűnözés elleni vezetője szerint nem elegendő, ha csak a bankok hívják fel a figyelmet a veszélyekre. A közösségi platformoknak is aktív szerepet kellene vállalniuk abban, hogy megfékezzék az online vásárlásokhoz kapcsolódó csalásokat. Ehhez elsősorban az szükséges, hogy komolyabban ellenőrizzék a hirdetőket, korszerű, mesterséges intelligencián alapuló rendszereket vezessenek be a visszaélések kiszűrésére, és vállaljanak részt az okozott károk megtérítésében is, ha a csalások az ő felületükről indultak.
Jelenleg mindez még csak ajánlásként létezik, nem gyakorlatként. A Revolut szerint viszont világos a helyzet: a Meta felületein – mint a Facebook vagy az Instagram – kiemelkedően sok átverés indul, és ha nem történik érdemi változás, egyre több felhasználó eshet áldozatul az online csalásoknak.
Mit tehetsz vásárlóként?
Ha online vásárolsz, különösen közösségi média hirdetésen keresztül, mindig nézz utána, hova visz a link, ki az eladó, és milyen információkat találsz róla. A magánszemélyek által feltöltött ajánlatok között is lehetnek megbízhatók, de csak akkor érdemes belemenni egy vásárlásba, ha van elérhetőség, van lehetőség utánvétre, és az oldal nem tűnik gyanúsnak.
A legbiztonságosabb még mindig az, ha olyan ismert webáruházat választasz, ahol van lehetőség utánvétes fizetésre, láthatók a korábbi vásárlói értékelések, és elérhető ügyfélszolgálat is. Ezek mind olyan jelek, amik arra utalnak, hogy a bolt megbízható és tényleg kiszolgálja a vásárlókat.
Ha magánszemélytől vásárolsz – például jegyet egy eseményre – érdemes fotót kérni a termékről, és ha lehet, videóhívásban is megerősíteni, hogy valóban megvan az eladó birtokában. Ha ezeket megtagadja, az intő jel lehet.
Soha ne utalj előre pénzt ismeretlennek anélkül, hogy lenne valamilyen biztosítékod. Gondold át: ha holnapra eltűnik az illető, van-e bármilyen lehetőséged visszaszerezni a pénzt?
A zárt csoportokban, illetve titkosított üzenetküldő alkalmazásokban történő beszélgetések különösen kockázatosak lehetnek, mivel ezekben nehezebb visszakövetni a kommunikációt. Éppen ezért, ha ilyen csatornán keresztül intézel vásárlást, legyél extra körültekintő, és ne hagyatkozz csupán a szimpatikus hangvételre.
Vásárlóként neked is felelősséged van abban, hogy megelőzd a bajt. És ha valami túl szép, hogy igaz legyen – akkor valószínűleg nem is az.