Posted in

Toxikus pozitivitás a munkahelyen: amikor a jókedv kötelező, a valóság háttérbe szorul

toxikus pozitivitás

A toxikus pozitivitás egyre gyakrabban jelenik meg a munkahelyeken: vezetők, kollégák, vagy akár HR-esek is tudattalanul mérgezhetik a légkört túlzott optimizmussal. A „gondolkodj pozitívan!” üzenet elsőre motiválónak tűnhet, de ha elvárássá válik, könnyen károssá alakulhat. A jelenség mögött gyakran nem rosszindulat, hanem a konfliktuskerülés, a teljesítménykényszer vagy az érzelmekkel való bánásmód hiánya áll.

Mit jelent pontosan a toxikus pozitivitás?

A toxikus pozitivitás az a jelenség, amikor az emberek kizárólag pozitív érzelmeket és gondolatokat tartanak elfogadhatónak, miközben elnyomják vagy figyelmen kívül hagyják a negatív érzéseket és problémákat. Egyfajta „érzelmi cenzúra”, amely megtagadja a valóság nehéz oldalait. A munkahelyeken ez különösen veszélyes lehet, hiszen a konstruktív visszajelzések, az őszinte kommunikáció és a valós problémák megoldása így szinte lehetetlenné válik.

A „minden okkal történik”, „nézd a jó oldalát”, „mosolyogj, és minden jobb lesz” típusú mondatok valójában azt sugallják: az érzéseid nem számítanak, ha nem pozitívak.

Igenemberek és a valóságtagadás

Az egyik leggyakoribb tünet, amikor egy vezető vagy csapat toxikus pozitivitásba süllyed, hogy mindenkitől pozitív hozzáállást várnak el – akkor is, ha a körülmények ezt nem indokolják. Ilyenkor alakul ki az „igenemberek” kultúrája. A munkatársak nem mernek ellentmondani, kérdéseket feltenni, vagy kritikát megfogalmazni. A cél az, hogy fenntartsák a „jó hangulatot”, még akkor is, ha ez önáltatással vagy a problémák eltussolásával jár.

mérgező pozitivitás

Ez hosszú távon nemcsak a csapatteljesítményt gyengíti, hanem a bizalmat is rombolja: ha senki nem meri kimondani, hogy valami nem működik, akkor a hibák újra és újra megismétlődnek. A valóságtól való elszakadás nem erő, hanem a szervezet gyengeségeinek leplezése.

A túlzott dicséret árnyoldalai

A dicséret önmagában motiváló lehet – de csak akkor, ha őszinte és indokolt. A toxikus pozitivitás egyik formája, amikor a vezetők mindenért túldicsérnek, akkor is, ha valójában kudarc történt. Ez gyakran manipulatív célt szolgál: a jó hangulat fenntartása fontosabb lesz, mint az őszinte visszajelzés.

Ez a viselkedés azt is eredményezheti, hogy a munkavállalók elveszítik a valósággal való kapcsolatukat: nem tudják, hogy miben kell fejlődniük, és nem értik, miért nem haladnak előre. A túlzott pozitív visszacsatolás olyan, mint az üres kalória – rövid távon kellemes, de hosszú távon gyengít.

A boldogság elvárása: érzelmi kizsákmányolás?

„Miért nem mosolyogsz?”, „Legyél pozitív!”, „Ne panaszkodj annyit!” – ezek a mondatok sok munkahelyen elhangzanak. A mögöttük álló elvárás az, hogy mindig boldognak és energikusnak kell lenned – függetlenül attól, hogy mi történik benned vagy körülötted.

Ez az elvárás érzelmi kizsákmányolássá válhat. A munkavállalók úgy érezhetik, hogy a valódi érzéseik nem elfogadottak, és kénytelenek érzelmi álarcot viselni nap mint nap. Ez különösen káros lehet nehéz időkben: elbocsátások, krízisek, betegségek vagy magánéleti problémák idején a hamis pozitivitás még nagyobb elidegenedést okozhat.

Miért veszélyes a toxikus pozitivitás a munkahelyen?

A munkahelyi toxikus pozitivitás alattomosan építi le a mentális ellenálló képességet, és előbb-utóbb a kiégéshez vezet. Amikor az alkalmazottak nem érezhetik biztonságban magukat ahhoz, hogy kimondják, ha feszültek, csalódottak vagy túlterheltek, akkor az érzelmi nyomás lassan, de biztosan felhalmozódik. A „mosolyogj és tedd a dolgod” attitűd nemhogy nem oldja meg a problémákat, de el is fojtja azokat – így viszont nincs mód a valódi megkönnyebbülésre vagy segítségkérésre.

A pozitivitás, ha kényszer, gátolja az egészséges fejlődést. Nem a jókedvvel van baj, hanem azzal, ha kötelező.

A fejlődés alapja az őszinte visszajelzés, ám a mérgező pozitivitás ezt is ellehetetleníti. Ha mindenre tapsot kapunk – még arra is, amit nem csináltunk jól – akkor elveszik az iránytű, ami a szakmai előrelépéshez szükséges lenne. A munkavállalók nem tudják, min kellene javítaniuk, mit tehetnek jobban, vagy mi az, ami nem működik. Az őszinte szó helyét a közhelyek veszik át, amik bár látszólag kedvesek, de tartalmilag üresek.

A konfliktusok elkerülése vagy elnyomása szintén gyakori velejárója a toxikus pozitivitásnak. A csapaton belüli nézeteltérések természetesek, de ha ezek soha nem kerülhetnek felszínre, mert „negatívnak” számítanak, akkor a feszültség csak gyűlik. Látszólag minden rendben van, a felszín alatt azonban egyre nagyobb nyomás épül, amely előbb-utóbb robban.

Az ilyen közegben a vezetők is könnyen elveszíthetik hitelességüket. A túlzott optimizmus, a mindenáron fenntartott jókedv és a valós problémák szőnyeg alá söprése azt üzeni: „én nem vagyok veletek a valóságban”. Ha a munkatársak úgy érzik, hogy a vezető nem hallja meg őket, vagy nem veszi komolyan a nehézségeiket, akkor elfordulnak tőle. Még ha jó szándék is vezérli, a mesterkélt pozitivitás hosszú távon elidegenítő hatású.

És végül, talán az egyik legnagyobb kár, amit a toxikus pozitivitás okozhat, az az alkotói szabadság elvesztése. A kreatív ötletekhez bátorság kell – bátorság ahhoz, hogy új gondolatokat mondjunk ki, még akkor is, ha azok szokatlanok, kényelmetlenek vagy megkérdőjelezik a status quót. Ha viszont a munkahelyi kultúra azt sugallja, hogy csak az számít értékesnek, ami „pozitív” és „vidám”, akkor senki nem meri kockáztatni egy őszintébb hangot. Így a valódi innováció is elhal.

Milyen a valóban inspiráló vezető?

Egy igazán jó vezető nem attól hiteles, hogy mindig mosolyog, vagy hogy minden helyzetre azt mondja: „minden rendben lesz.” Az inspiráció nem az örökös derű álarcából fakad, hanem abból, hogy képes együtt mozdulni a csapatával – akkor is, amikor nehéz. Egy ilyen vezető odafigyel a munkatársaira, még akkor is, ha azok épp csalódottságról, feszültségről vagy bizonytalanságról számolnak be. Nem próbálja elnyomni a negatív érzéseket, hanem teret ad nekik, és ezzel azt üzeni: „itt elmondhatod, amit érzel.”

toxikus pozitivitás a munkahelyen

Amikor problémák merülnek fel, nem söpri őket szőnyeg alá pozitív közhelyekkel, hanem elismeri őket, és közösen keresi a megoldást. Az ilyen vezető visszajelzése mindig valós: nem csak dicsér, amikor minden jól megy, hanem őszintén szól akkor is, ha valamin változtatni kell. Fontos számára, hogy a kritika építő legyen, és ne bántó – hogy a visszajelzés valóban előre vigye a csapatot.

Tisztában van azzal is, hol húzódik a határ motiváció és manipuláció között. Nem használ hízelgést vagy mesterséges pozitivitást arra, hogy többet préseljen ki az emberekből, hanem az egyensúlyt keresi: a teljesítmény és a jóllét határán. Végül, de nem utolsósorban, nem tagadja le a valóságot. Akkor is ott van a csapatával, amikor nehéz döntéseket kell meghozni, és nem próbálja meg átfesteni a valóságot – inkább vállvetve halad előre azokkal, akik rábízták magukat.

Mit tehetsz, ha toxikus pozitivitással találkozol?

Akár munkatárs, akár vezető vagy, te is tehetsz azért, hogy egészségesebb legyen a munkahelyi kommunikáció. Íme néhány tipp:

  • Ne tagadd le a saját érzéseidet. Ha szomorú vagy, ideges vagy kimerült, ne próbáld elrejteni egy hamis mosoly mögé. Inkább mondd el, hogy most nehéz napod van.
  • Támogasd a nyitott kommunikációt. Bátorítsd a kollégáidat, hogy merjenek visszajelzést adni és problémákat megosztani.
  • Kerüld a kliséket, mint például „minden okkal történik” vagy „csak gondolkodj pozitívan”. Ezek nem segítenek, sőt, inkább érvénytelenítik a másik érzéseit.
  • Állíts fel határokat. Ha úgy érzed, hogy túl sok a mosolygás és a „happy vibe” mögött nincs tartalom, jelezd ezt finoman.
  • Keresd a valóságot. Nézd meg, hogy amit elvárnak tőled, az mennyire reális a körülményekhez képest. Nem kell mindig hősként helytállni.

Légy őszinte, ne csak pozitív

A toxikus pozitivitás nem a jókedv ellensége, hanem annak hamis mása. Egy valóban pozitív munkahelyi kultúrában helye van a nehéz beszélgetéseknek, a kritikának, a kételyeknek és a hibáknak is. Csak így lehet fejlődni, tanulni és valódi kapcsolatokat kialakítani.

Ha vezető vagy, legyél elérhető és hiteles. Ha munkatárs vagy, állj ki az érzéseidért és másokéért is. A jó hangulat fontos – de ne váljon elvárássá. Inkább legyen eredménye egy őszinte, nyitott és támogató légkörnek.